Навчальний міжпредметний дослідницький проект
«Сміла туристична»

Ключове питання: Чи можу я змінити світ, у якому живу?

Тематичні питання: 1. Які історичні місця мого рідного міста можуть зацікавити туристів? 2. Де ми можемо гарно відпочити і зустріти гостей?

Проект довготерміновий – 1 місяць.

Під час реалізації проектної роботи були використані знання учнів з історії України, Всесвітньої історії, історичного краєзнавства та економіки. Вік учасників 14-15 років, це були учні 9-Б класу Смілянської спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів № 5. Керівники проекту Денщиков Юрій Вікторович – вчитель історії та правознавства, Коломиза Наталія Миколаївна – вчитель математики та економіки.

Відповідно указу президента України від 29 квітня 2005 року за номером № 1016/2005-рп «Золота підкова Черкащини” – це державна програма історико-культурного та туристичного розвитку Черкаської області. Черкащина розміщена в центрі Україні та є унікальним історичним регіоном держави. Вона по праву може слугувати візитною карткою України, адже в межах нашої області ми маємо багатющу історико-культурну спадщину українського народу, але місто Сміла не включено в цей проект, оскільки нібито немає цікавих історико – географічних об’єктів для туристів. Керуючись знаннями історії рідного краю та патріотичними почуттями, ми вирішили довести, що Сміла гідна претендувати не тільки на екскурсійний маршрут, але і на окрасу всієї «Золотої підкови Черкащини».
Учасники проекту були об’єднані в групи «істориків» та «економістів». Завдання істориків – дослідити цікаві з точки зору туризму історичні об’єкти, а група «економістів» отримала завдання розробити бізнес-план створення молодіжно-оздоровчого комплексу «Міцні бобри» на місці занедбаного стадіону та в долині озер.

«Історики» опрацювали архівні матеріали, експозиції місцевого краєзнавчого музею, вивчали дослідницьку та довідкову літературу, брали інтерв’ю в очевидців та професійних дослідників старовини, працювали в мережі Інтернет, збирали фото та відео матеріали. Кінцевий комп’ютерний продукт – презентація в програмі POWER PОІNT (з використанням фото та відео редакторів Nero Vision 4.7.0.7. і Windows Movie Maker) та публікація (Publisher).

«Економісти» зібрали документальну хроніку щодо туристичної Сміли та сумної реальності зони відпочинку, склали план побудови комплексу «Міцні бобри». Опрацювавши різноманітні економічні джерела, розробили бізнес-план побудови комплексу. Зробили необхідні розрахунки витрат на будівництво. Кінцевий комп’ютерний продукт – відеофільми в програмі Pinnaclе, Photoshop: «Сміла туристична», «Сумна реальність зони відпочинку», «…місто майбутнього» та презентація.

Протягом місяця учні працювали у проекті і в результаті підвищили свій рівень знань і компетенцій з історії України, економіки, придбали навички роботи з інформаційними технологіями. Сформували стійке почуття патріотизму та гордості за рідне місто.

Історія країни здалегіть
Нам пропонує згадувать минуле.
Дітей привчає пам’яті дідів.
Вклонятись низько, дякуючи Богу.
І є мета у молоді тепер:
Залишити у місті слід вагомий.
… І де б не був, що б ти не робив,
Завжди вертатись з гордістю додому.
Минуле треба міцно берегти,
Залишити у пам’яті нащадкам
Каплиці, храми, катакомби і мости,
Які ведуть у рідну теплу хату.
Смілянщина минулим мерехтить,
В майбутньому міцніє сили мрія,
І покоління нинішнє кипить,
Будує комплекс мрій, дає надію.
Нехай же допоможе їм Господь
Здолати перешкоди віку знову,
Збентежить пам’ять, подарує вмить –
Свободу, славу, гордість, перемогу!

Н. М. Коломиза

Після презентації учні продовжують збирати цікаву інформацію. Суттєво змінили своє ставлення до вивчення історії та економіки, бо побачили практичне застосування своїх знань в житті. Дев’ятикласники відчули власну причетність до процесів, які відбуваються в нашому місті. Учасникам проекту Сідько Наталії та Неробі Ганні було запропоновано роботу позаштатних кореспондентів в одному з місцевих періодичних видань, учні Хоцинський Роман, Галета Катя та Танцюра Аня бажають написати наукові роботи за окремими розділами проекту.

Танцюра Аня (президент школи) презентувала проект «Сміла туристична» на міському конкурсі бізнес-проектів «Акули бізнесу», який був організований комітетом виборців України, і здобула перемогу в номінації «Найкраща бізнес-ідея соціальної спрямованості».

Головним результатом проекту можна вважати той факт, що ним зацікавилась громадськість міста та області, журналісти, місцеве телебачення та мерія міста. Але найголовніше те, що підлітки відчули свою потрібність рідному місту, вони навчились колективно та творчо працювати і мріють залишитися в Смілі після здобуття вищої освіти. Набутий невеликий досвід роботи переконав нас у необхідності впровадження в навчальний процес проектних технологій. бо саме вони в повній мірі здатні розкрити творчий потенціал кожної дитини. Також учителі вдосконалили свої навички роботи з ПК та з різними комп’ютерними програмами.

Батьки зацікавилися роботою дітей і всіляко сприяли їхнім дослідженням.

Колеги високо оцінили результати проекту, прикладом того є започаткування власних програм для роботи за проектними технологіями.

Результати проекту були висвітлені в місцевих друкованих виданнях( додається) та місцевому телебаченні. Робота за проектними технологіями цікава, тому діти самі запропонували нове дослідження «Сміливо про сміливих»»). Кінцевим продуктом проекту має стати довідник «Відомі сміляни».

Опис цікавого випадку,
що відбувся з учнями під час роботи над проектом

В ході пошуку інформації про костьол зі мною і моєю подругою Наташею трапилося багато цікавих пригод. Були моменти підйому і, звісно (як без цього), моменти падіння. Ми не захотіли брати інформацію про смілянський костьол лише в книжках, тому в перший же день, коли ми отримали це завдання, ми вирішили підняти Смілу «на вуха». Спочатку ми пішли в краєзнавчий музей і звернулися до того чоловіка, який досконало знає всю інформацію. Але замість того, щоб нам розповісти, він нас сміливо послав в бібліотеку шукати матеріали в його книжці. Звісно, нас це засмутило, але ми не втрачали надії. В центральній бібліотеці ми нічого нового і цікавого не знайшли. Тоді ми вирішили поїхати в іншу бібліотеку, яка знаходиться в кінці міста. На радість, там ми знайшли багато цікавого. Працівники цієї бібліотеки не лише допомогли нам, але і зателефонували до краєзнавчого музею і запитали, чому вони нас прогнали. Класно, що є небайдужі до нашого минулого люди! Нам навіть дали адресу жінки, у якої є цікава для нас інформація. Було дуже весело, поки ми знайшли будинок і квартиру цієї жінки. Ми оббігали весь двір в пошуках потрібного нам номеру.

Трохи порозмірковувавши, ми дійшли висновку, що звичайні люди нам не зможуть допомогти. Тому ми вирішили пройтися по всім редакціям газет Сміли. Перша редакція нам порадила піти до міськвиконкому. Потім ми зайшли в редакцію газети «Сміла», сподіваючись, що вони колись писали про костьол. Нам відповіли, що вони вже 11 років за нього нічого не писали. Зате вони зателефонували до директора того ж краєзнавчого музею і назначили нам зустріч на слідуючий день.

Але на цьому наші пригоди не закінчилися. Після цього ми пішли в міськвиконком і розмовляли з людиною, яка займається економічним становищем нашого міста. Він нам розповів про реконструкцію костьола. Наступного дня всі нас розпитували, як ми до такого додумалися. Всім було цікаво.

Було дуже весело, коли ми брали інтерв'ю у ксьондза. Ми дуже переживали, трохи порепетирували і згодом почали. Весь час щось відволікало, то пташки починали голосно співати, то до ксьондза приходили за порадою і він весь час відволікався.

Нам було весело і цікаво працювати в проекті! Це незабутньо!..

Нероба Анна, учениця 9-Б класу, учасниця проекту

Інтернет ресурси, що використовувалися під час написання проекту:
http://pres-centr.ck.ua
http:// www.umoloda.kiev.ua
http:// www.oko. kiev.ua
http://soc.smila.com/main
http://smela.org/index

Відгук адміністрації

Міжпредметний дослідницький проект «Сміла туристична» був розроблений учителями Смілянської спеціалізованої школи №5 Денщиковим Юрієм Вікторовичем (учитель історії) та Коломизою Наталією Миколаївною (вчитель економіки). Учителі творчо підійшли до цієї роботи, залучили учнівський колектив до цікавої дослідницької самостійної роботи. Під час роботи у проекті учні продемонстрували велику зацікавленість у придбанні нових знань.

Проблеми, які було запропоновано розв’язати, значимі для дітей. Побачити Смілу як місто цікаве для туристів, а також мати змогу відпочивати у сучасному туристично-оздоровчому комплексі, приймати там гостей з різних куточків України – мрія багатьох юних смілян.

Проект був спрямований на певний результат, який можна застосувати у реальній практичній діяльності. Діти підняли проблему важливу для всього міста і активно шукали шляхи її вирішення. Проект, представлений на конкурсі «Акули бізнесу», зайняв перше місце у номінації «Найкраща бізнес ідея соціальної спрямованості».

Проект був представлений на Всеукраїнський конкурс «Кращий проект – 2008», де був відзначений І місцем.

Кiлькiсть переглядiв: 331